Ròm San Domingo

“Nos ta usa ròm den hopi rito. Ora un hende fayesé den bo kas bo ta sprengu ròm den tur e kuater skinanan di e kamber den kual e persona a muri. Pa sierto rito bo ta dal un shòt di ròm promé i despues di e seremonia. E persona ku ta huntu ku bo na e momentu ei tambe tin ku dal un shòt. Mi ta korda ku nos a bai Bandabou pa presensia un rito despues ku un señora hende grandi hopi konosí a bai sosegá. Un di e hendenan einan tabata e ‘kabai’ manera nan ta yamá, un hende ku por krusa e brùg entre bibu i morto. Komo un kabai bo ta pone bo kurpa na disposishon di e rito anto bai den un trans profundo. E kabai aki a kai sinta i bai den un meditashon profundo. Diferente spiritu a papia pa medio di dje. Nos ta bisa ku e spiritunan a ‘monta e kabai’. Kada spiritu ku monta e kabai ta pidi algu. Mayoria di e spiritunan ta Santunan. Semper mester tin un hende presente pa supervisá e proseso i protehá e kabai. Durante e ritonan aki, e spiritunan ku ta monta e kabai ta yama e hendenan ku tei pa bin kumindá nan. Nan a yama mi tambe. Ora mi a bai kumindá e spiritunan e kabai a kuminsá papia un idioma ku niun hende tabata komprondé. El a lanta para riba un pia ku dos machete den man anto a bisami pa mi hala atras. Otro hendenan a kuminsá supla ròm den kara di e kabai pa e sali for di su trans.”

“El a lanta para riba un pia ku dos machete den man.”